Najnowsze wpisy

Nieszczelny układ paliwowy

Nieszczelny układ paliwowy w samochodzie może doprowadzić do różnych poważnych problemów.

Najczęstsze oznaki jakie mogą wskazywać, że układ paliwowy jest nieszczelny to :

1.    Zauważalny wzrost zużycia paliwa – nieszczelność układu paliwowego może doprowadzić to tego, że  paliwo nie jest w pełni wykorzystane  w silniku co skutkuje jego zwiększonym zużyciem.

2.    Intensywny zapach paliwa w kabinie samochodu lub okolicach silnika może świadczyć o wycieku paliwa z układu

3.    Plamy paliwa pod samochodem to jedno z najbardziej charakterystycznych  oznak nieszczelnego układu paliwowego.

4.    Problem z uruchomieniem silnika – nieszczelny układ paliwowy może doprowadzić do niestabilnej pracy silnika i problemach w jego uruchomieniu.

5.   Dym lub opary spod maski

6.    Zapalona kontrolka „ Check Engine” – diagnostyka komputerowa może wykryć problemy związane z układem paliwowym i jego nieszczelnością.

7.    Nieprawidłowe ciśnienie paliwa – może być skutkiem nieszczelności w układzie paliwowym. Najczęstszym objawem jest nierówna praca silnika.

Jeśli zauważyłeś / zauważyłaś któryś z powyższych 7 najczęstszych objawów nieszczelnego układu paliwowego, warto udać się jak najszybciej do mechanika, który pomoże zdiagnozować problem i zapobiec ewentualnym poważniejszym uszkodzeniom silnika.

Jak sprawdzić, czy układ paliwowy jest szczelny?

Aby sprawdzić szczelność układu paliwowego w samochodzie możesz wykonać kilka prostych poniższych czynności, które mogą pomóc zdiagnozować wycieki lub nieszczelności.

Krok 1 -  Obejrzyj węże paliwowe. Sprawdź czy nie są popękane, przetarte lub zniszczone. Zwróć uwagę na wszystkie zaciski i złącza czy są dobrze dokręcone.

Krok 2 – Obejrzyj zbiornik paliwa i poszukaj śladów paliwa lub plam pod nim – te objawy mogą sugerować nieszczelności baku paliwa

Krok 3 -Sprawdź czy na wtryskiwaczach i pompie paliwa nie ma widocznych oznak wycieku paliwa.

Krok 4-  Sprawdź ciśnienie paliwa – wiele nowoczesnych samochodów ma wbudowane czujniki ciśnienia paliwa. Jeśli jest bardzo niskie lub niestabilne – może to sugerować, że w układzie występują nieszczelności. 

Możesz przeprowadzić tzw. „test ciśnienia paliwa”. Polega on na tym, że podłącza się nanometr do systemu paliwowego i sprawdza, czy utrzymane jest prawidłowe ciśnienie. Jeśli ciśnienie spada może to oznaczać wyciek lub nieszczelności w układzie.

Krok 5 – Nadsłuchuj pracę silnika. Nieszczelność w układzie paliwowym może powodować dziwne dźwięki, np. "syczenie" lub "trzeszczenie", zwłaszcza w okolicach węży, złączek lub wtryskiwaczy. Zbliżając ucho do tych elementów, możesz spróbować usłyszeć, czy pojawiają się takie dźwięki, co może wskazywać na wyciek.

 

Do sprawdzenia wycieków można użyć specjalnego urządzenia, które wykrywa wycieki paliwa. Detektor może pomóc wykryć nieszczelność, zwłaszcza jeśli paliwo wycieka w formie oparów i jest to trudne do zauważenia gołym okiem.

 W niektórych warsztatach stosuje się tzw” test dymny”. Polega on na tym , że wprowadzona zostaje do układu paliwowego substancja generująca dym. Dym pojawia się w miejscach nieszczelności. Jest to bardzo skuteczna metoda wykrywania małych i trudnych do zlokalizowania gołym okiem wycieków.

Na rynku dostępne są również specjalne płyny detekcyjne ( np. w sprayu). Po nałożeniu ich na podejrzane miejsce wydzielają pęcherzyki powietrza jeśli jest wyciek paliwa.

Jeśli nie masz doświadczenia w wykonywaniu tych testów lub nie czujesz się pewnie, najlepiej udać się do profesjonalnego mechanika, który dokładnie sprawdzi szczelność układu paliwowego i wykona odpowiednią diagnozę.

W kategorii:: FAQ

Dodaj komentarz