Pompy rotacyjne

Wśród usług naszej firmy znajduje się regeneracja pomp wtryskowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, na którego zdobycie pozwoliła nam naprawa wtryskiwaczy firmy Bosch, a także pracy na najbardziej zaawansowanych narzędziach tej marki, jesteśmy w stanie fachowo zrealizować każde zlecenie. Do urządzeń, w których regeneracji się specjalizujemy, należą pompy rotacyjne, inaczej zwane rozdzielaczowymi. Ich zadaniem jest hydrauliczny wtrysk paliwa, są wykorzystywane w silnikach o zapłonie samoczynnym. Są to urządzenia wirnikowe, których praca opiera się na cylindrze oraz tłoczkach.

Budowa pompy rozdzielaczowej

Aby poznać zasady działania modelu rotacyjnego, warto zapoznać się ze wszystkimi częściami, jakie składają się na jego budowę. Działanie urządzenia opiera się na pompie zasilającej oraz przetłaczającej, która jest w pełni integralna z obudową. Najważniejszym wyposażeniem jest wirnik z cylindrem i tłoczkami, który podaje dawkę paliwa ze specjalnych przewodów. Urządzenie posiada także cały układ kanałów, umożliwiających przepływ substancji. Wtryskiwacz modelu jest zasilany przez specjalne przewody wysokociśnieniowe.

Zasady działania

Działanie hydraulicznego urządzenia rotacyjnego opiera się na tarczy zbierakowej, napędzanej wałkiem silnika elektrycznego. Tarcza posiada specjalne wycięcia, które podczas jej pracy zostają dociśnięte do bieżni. Spiętrzają w ten sposób paliwo, które znajduje się pomiędzy nimi. W wyniku powstaje odpowiednie ciśnienie cieczy – przed zbytnią jego wysokością zabezpiecza zawór przelewowy. Jeżeli wzrost ciśnienia jest zbyt duży, przelewa on paliwo i wyrównuje parametry do bezpiecznego poziomu. Jego zadaniem jest także stworzenie obiegu przepływu paliwa wewnątrz całego urządzenia. Dodatkowym wyposażeniem jest urządzenie rozruchowe, mające wpływ na kąt wyprzedzenia wtrysku. Jego zastosowanie jest wynikiem charakterystyki o zmiennym początku oraz stałym końcu wtrysku. Porównanie urządzenia rozdzielaczowego i sekcyjnego Pompa rozdzielaczowa stanowi alternatywę dla zastosowania urządzenia sekcyjnego w silnikach wysokoprężnych. Oba rozwiązania hydrauliczne dość znacznie się od siebie różnią. Do zalet urządzenia rotacyjnego należy: większa precyzja dawkowania paliwa, niewielkie rozmiary i masa, niskie koszty produkcji, zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa, większa czystość spalin, niski stopień rozrzutu dawki paliwa. Model rozdzielaczowy posiada jednak także wady, wśród których najbardziej znaczącą jest niezgodność z aktualnymi, rygorystycznymi normami czystości spalin. Innymi mankamentami są łatwość zatarcia, wymuszająca stosowanie wyłącznie najczystszego paliwa, trudności przy uzyskaniu rozruchowej dawki paliwa czy malejąca prędkość tłoczenia, występująca na końcu dawki. Urządzenia te były niezwykle popularne w latach 70. i są stosowane z powodzeniem do dziś, jednak powoli wypierają je nowocześniejsze rozwiązania, spełniające wymagania związane z ekologią. Do najczęściej stosowanych następców należą pompowtryskiwacze oraz common-rail, których regeneracją również zajmuje się nasz serwis.