1. Wtryskiwacz paliwa – co to takiego?

Jest jednym z podstawowych elementów układu paliwowego. Jako moduł odpowiedzialny za dostarczenie (pod odpowiednim ciśnieniem) paliwa do cylindra, ulega stałej, intensywnej eksploatacji. Pomimo tego, iż sterowany jest w pełni elektronicznie, to jego mechaniczna sprawność warunkuje prawidłową pracę silnika. Dlatego też realizowana przez nas regeneracja wtryskiwaczy ma za zadanie umożliwić im dokładne oraz szybkie działanie. Największym obciążeniem jest dla zaworów ich intensywna praca, która odbywa się przy podwyższonej temperaturze. Z tego też względu producenci sięgają jedynie po najlepsze materiały – takie, które sprostają nawet najbardziej ekstremalnym warunkom. Do produkcji tych modułów bardzo często wykorzystywane są najnowsze technologie produkcyjne.

2. Czy mogę podnieść wydajność wtryskiwacza?

Moduły, których naprawy się podejmujemy, sterowane są w pełni elektronicznie. Zawory mogą być albo zamknięte, albo też całkowicie otwarte – wszystkie, bez względu na producenta, działają tak samo. Wielu właścicieli pojazdów kieruje jednak do nas zapytanie, czy jest możliwe podniesienie ich wydajności. Niestety, nie. O podnoszeniu, a w zasadzie przywracaniu wydajności możemy mówić wówczas, kiedy podejmujemy się regeneracji pompowtryskiwaczy – gdy ich obecna wydajność znacząco odbiega od pierwotnej i konieczne jest podjęcie określonych działań.

3. Czy mogę sam podjąć się czyszczenia modułu?

Kierując się przede wszystkim względami ekonomicznymi Klienci bardzo często pytają nas, czy naprawy lub regeneracji pomp wtryskowych mogą dokonać samodzielnie. Jako specjaliści z wieloletnim doświadczeniem odpowiadamy zdecydowanie, że nie zalecamy takich rozwiązań. Do prawidłowej i przynoszącej oczekiwane rezultaty regeneracji konieczne jest wykorzystanie specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, który pozwoli nam również na wyregulowanie modułów. Tego typu sprzęty znajdują się jedynie w autoryzowanych warsztatach, takich jak nasz. Ponadto – przy demontażu należy uważać, aby nie spowodować dodatkowych uszkodzeń urządzenia. Warto więc zadanie to powierzyć ekspertom, którzy dysponują wiedzą, doświadczeniem oraz odpowiednim zapleczem technicznym.

4. Z jakimi typami uszkodzeń urządzenia mogę się spotkać?

Regeneracja pompowtryskowaczy jest konieczna w wielu sytuacjach. Jednak najczęściej problemy z funkcjonalnością wynikają z trzech głównych typów uszkodzeń:

  • korozji,
  • mikrouszkodzeń powierzchni,
  • zanieczyszczeń paliwowych, które przylegają do ścianek wtrysku.

Wszystkie z wyżej wymienionych źródeł nieprawidłowego funkcjonowania części nie muszą generować konieczności wymiany sprzętu na nowy (co oczywiście wiąże się z kosztami). Naprawa i regeneracja pomp wtryskowych może pozwolić na przywrócenie do całkowitej sprawności uszkodzonego modułu. Zarówno w przypadku korozji, zarysowań powierzchni, jak i zanieczyszczeń paliwowych właściwym rozwiązaniem jest demontaż pompowtryskiwacza, jego staranna ocena pod kątem technicznym, szczegółowa diagnostyka oraz dokładne czyszczenie każdego z elementów. Niezależnie więc od tego, co stoi na przeszkodzie utrzymania pełnej wydajności pracy wtryskiwacza paliwowego w Państwa samochodzie – wsparcie naszych mechaników pozwoli temu zaradzić.

5. Ile trwa naprawa?

Nie jesteśmy w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż jest ona uzależniona od stanu technicznego dostarczonego do nas modułu. Zarówno to, jak i stopień zanieczyszczenia nie pozostaje bez znaczenia i ma bezpośredni wpływ na zakres oraz tempo przeprowadzanych prac. Również dopiero na etapie szczegółowej diagnostyki każdego z elementów pompy wtryskowej (już po jej demontażu) będziemy w stanie ocenić, czy konieczne okaże się dokładne czyszczenie i regeneracja, czy też niezbędna będzie wymiana poszczególnych części na nowe. Zazwyczaj jednak wszystkie prace jesteśmy w stanie przeprowadzić w ciągu 1-3 dni roboczych. Pragniemy zaznaczyć, że po dokonaniu wstępnej diagnozy, przystępując do właściwego etapu regeneracji, udzielamy naszym Klientom informacji na temat przewidywanego terminu ukończenia prac.

6. Naprawa czy kupno?

Jeżeli tylko regeneracja pompowtryskiwaczy jest możliwa – zalecamy wykorzystać to rozwiązanie. Wielu właścicieli pojazdów decyduje się na zamówienie używanych modułów, bez uprzedniego sprawdzenia ich stanu technicznego oraz stopnia szczelności. Dlatego też odradzamy sięgania po tego typu rozwiązania – nie dają one gwarancji odzyskania pełnej sprawności wtryskiwaczy. Na regenerację warto zdecydować się także ze względów ekonomicznych – niejednokrotnie już na etapie diagnozy wiemy, że niezbędne okaże się jedynie czyszczenie bądź wymiana jednego elementu. Takie rozwiązanie jest oczywiście tańsze od zakupu zupełnie nowego sprzętu.

7. Czy mogę jakoś zadbać o żywotność urządzenia?

Kluczem do utrzymania wtryskiwaczy w doskonałej sprawności jest właściwa eksploatacja pojazdu, sprzyjająca zarówno zachowaniu jego pełnej sprawności, jak i nienarażaniu pomp wtryskowych na dodatkowe obciążenia. Pierwszym i jednym z podstawowych kroków powinna być regularna wymiana oleju. Dzięki temu możemy uchronić urządzenie przed szkodliwym dla jego żywotności tarciem, wskutek którego mogą powstawać mikrouszkodzenia. Warto również zdecydować się na tankowanie w sprawdzonych i podlegających cyklicznej kontroli stacjach benzynowych. Korzystać ze źródła, wobec którego mamy pewność, że unikniemy gromadzących się zanieczyszczeń, które znacząco wpływają na obniżenie wydajności wtryskiwacza. Ostatnią ze wskazówek, którą pragniemy Państwu udzielić, jest korzystanie z regularnej diagnostyki pojazdu. Dzięki temu będą Państwo mogli uporać się z jakimikolwiek nieprawidłowościami już na pierwszym etapie ich powstawania (co wiąże się z niższymi kosztami naprawy).

8. Czym jest regeneracja?

Regeneracja wtryskiwaczy jest sposobem na przywrócenie ich do pełnej funkcjonalności. Polega na przeprowadzeniu prac w kilku etapach. Pierwszym jest demontaż i ocena stanu technicznego poszczególnych elementów pomp wtryskowych. Drugim – staranne czyszczenie, usunięcie wszystkich zabrudzeń (korzystamy z metody czyszczenia ultradźwiękiem). Trzecim – wymiana elementów uszczelniających, które zawsze powinny zostać zastąpione nowymi – są to części podlegające najbardziej intensywnej eksploatacji. Jednym z ostatnich etapów jest kalibracja złożonej już części. Dysponując odpowiednim sprzętem jesteśmy w stanie zadbać o prawidłowe i w pełni profesjonalne wyregulowanie modułu.

9. Co może świadczyć o konieczności przeprowadzenia regeneracji?

Objawów jest wiele. Warto więc, w przypadku pojawiających się wątpliwości, skorzystać z pomocy eksperta, który dokona dokładnej diagnostyki pojazdu. Poniżej przedstawiamy Państwu grupę objawów, które występują najczęściej i które powinny być dla właściciela pojazdu wyraźnym sygnałem:

  • znaczne zmniejszenie mocy silnika, któremu towarzysza problemy z rozruchem,
  • brak płynnej pracy silnika na biegu jałowym – odczuwalne szarpanie pojazdu lub gaśnięcie silnika,
  • czarny lub biały dym uwalniany z rury wydechowej,
  • trudności w osiąganiu przez silnik wyższych obrotów,
  • wzrastający poziom oleju silnikowego,
  • migająca kontrolka „check engine”.

10. Która metoda czyszczenia jest najlepsza?

Podstawą przeprowadzenia prawidłowej naprawy pompowtryskiwacza jest jego demontaż. Wówczas usunięcia zabrudzeń możemy się podjąć na każdym z elementów z osobna. W ten sposób zyskujemy gwarancję, że nawet trudno dostępne miejsca zostaną poddane dokładnemu czyszczeniu. Jednak przed przeprowadzeniem czyszczenia właściwego dokonuje się szczegółowej diagnostyki każdego z modułów. W ten sposób uzyskujemy informacje, czy wśród nich znajdują się elementy na tyle zniszczone, że ich regeneracja jest niemożliwa i konieczne okaże się wykorzystanie nowych, w pełni sprawnych części. Samego czyszczenia dokonujemy posiłkując się myjkami ultradźwiękowymi, dzięki którym jesteśmy w stanie – bez jakiegokolwiek zagrożenia dla stanu technicznego sprzętu – usunąć nawet niewidoczne dla oka zanieczyszczenia.

11. Czy przechowywanie wtryskiwaczy może wpłynąć na ich sprawność?

Tak. Jeżeli wiemy, że przez dłuższy czas będziemy zmuszeni przechowywać urządzenia, należy je odpowiednio zabezpieczyć – przede wszystkim przed wilgocią. W takich sytuacjach zaleca się napełnienie wtryskiwacza specjalnym środkiem (np. WD40), a następnie umieszczenie go w szczelnym opakowaniu (np. worku foliowym, który uchroni je przed korozją). Istotne jest oczywiście przechowywanie w suchym miejscu – wówczas możemy mieć pewność, że nawet po dłuższym okresie urządzenie nie utraci swojej funkcjonalności.

12. Jakie modele można nam powierzyć?

Doskonale wiemy, że wśród naszych Klientów znajdują się właściciele pojazdów z modułami jedno- i dwusprężynowymi, Bosch, Lucas, Denso, Delphi, jak i piezoelektrycznymi. Zadbaliśmy więc o to, aby w naszym warsztacie znalazły się urządzenia diagnostyczne, które pozwolą nam przywrócić każdy model do pełnej sprawności – niezależnie od tego, przez którego producenta został on przygotowany. Szczegółowych informacji na ten temat mogą Państwo uzyskać bezpośrednio – kontaktując się z nami osobiście lub za pośrednictwem telefonu bądź poczty elektronicznej.

13. W przypadku jakich uszkodzeń regeneracja nie jest możliwa?

Naprawa wtryskiwaczy nie jest możliwa w przypadku poważnych uszkodzeń, których np. koszty usunięcia znacząco przerosłyby koszty zakupu zupełnie nowej części. Są to bardzo rzadkie przypadki, ale niestety – jednak się one pojawiają. Do tego typu uszkodzeń zaliczyć należy:

  • wyciek przez obudowę,
  • wysoki stopień zardzewienia wewnętrznej części,
  • znaczące uszkodzenie cewki urządzenia,
  • poważne uszkodzenie uszczelnień wewnętrznych, które nie mogą zostać wymienione w trakcie standardowej regeneracji (całkowite rozszczelnienie).

14. Czy to prawda, że w przypadku zapieczenia wtryskiwaczy naprawa nie jest możliwa?

Nie! Również tego typu uszkodzenia są przez nas usuwane. Niezbędny jest profesjonalny sprzęt oraz w pełni wyposażone stanowiska warsztatowe – dlatego też wiele punktów serwisowych odmawia realizacji zlecenia w przypadku tego typu uszkodzeń. Z uszkodzeniem w postaci zapieczenia najczęściej zgłaszają się do nas właściciele pojazdów, które przez dłuży czas nie były eksploatowane bądź też posiadacze wtryskiwaczy, które nie zostały odpowiednio zabezpieczone przed dłuższym przechowywaniem. Nasz zespół mechaników ma spore doświadczenie w przywracaniu ich do pełnej funkcjonalności.

15. Czy można dostarczyć uszkodzony wtryskiwać drogą pocztową?

Oczywiście, że tak! Dbamy o to, aby realizowane przez nas usługi były przede wszystkim wygodne i ogólnodostępne. Dlatego też umożliwiamy Klientom naszego warsztatu podesłanie uszkodzonych i niesprawnych pomp wtryskowych. Zwracamy jednak uwagę na konieczność ich właściwego zabezpieczenia. Zalecamy, aby każdy został owinięty – np. ręcznikiem papierowym – osobno. Prosimy również o nie wysyłanie ich w kopertach – mogą one wówczas ulec uszkodzeniu w trakcie transportu. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się umiejscowienie przesyłanego do regeneracji wtryskiwacza w pudełku (po uprzednim owinięciu go ręcznikiem papierowym lub folia bąbelkową).

16. Czy składanie nowego silnika oznacza konieczność sięgnięcia po zupełnie nowe podzespoły?

Nie! Niestety, powszechnie panujący mit, iż sięganie po nowe podzespoły jest koniecznością staje się źródłem niepotrzebnych wydatków. Poddane precyzyjnej i profesjonalnej regeneracji pompy wtryskowe cechują się funkcjonalnością i wydajnością na tym samym poziomie co zupełnie nowe elementy. Dlaczego więc nie wykorzystać ich sprawności, a tym samym nie zaoszczędzić zbędnych wydatków? Jeżeli w trakcie wykonywanych prac mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości – zachęcamy do skonsultowania się z naszymi pracownikami.

17. Co może zagrażać funkcjonalności przechowywanego wtryskiwacza?

Urządzenia te wykonywane są ze starannie dobranych tworzyw, najczęściej różnych stopów metali. W związku z tym nawet minimalny kontakt z wilgocią może być przyczyną korodowania i niszczenia przechowywanych modułów. Oczywiście zagrożeniem mogą być także wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia – zarówno pyłki, kurze, jak i lakier oraz inne rodzaje osadów. Jednak takie zanieczyszczenia bez jakichkolwiek problemów mogą zostać usunięte w trakcie standardowego czyszczenia. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z korozją. W tym przypadku uszkodzenia mogą być na tyle poważne (jeżeli wtryskiwacz był długo przechowywany w środowisku o podwyższonej wilgotności), że regeneracja nie będzie możliwa.

18. Czy z usług naszego warsztatu mogą skorzystać także właściciele motocykli?

Tak! Nasz warsztat został tak wyposażony, aby nie tylko właściciele różnych modeli samochodów, ale także miłośnicy jednośladów mogli powierzyć nam funkcjonalność wtryskiwaczy. Regeneracji podejmujemy się zawsze w podobny sposób, zachowując doskonale opracowaną procedurę, dzięki której możemy w możliwie jak najkrótszym terminie przywrócić poszczególne moduły do pełnej funkcjonalności. Usługi, które świadczymy, to również odpowiedź na oczekiwania posiadaczy tzw. „ścigaczy”, czyli motocykli wysokoobrotowych.

19. Co się dzieje z wtryskiwaczami, jeżeli nie są używane?

Jeżeli przez dłuższy czas podzespoły te nie są eksploatowane, mogą korodować oraz ulegać stopniowemu niszczeniu. Brak właściwego zabezpieczenia – tak jak w przypadku zaplanowanego przechowywania wtryskiwaczy – może przynieść bardzo kosztowne w usunięciu usterki. Najpoważniejszym zagrożeniem jest korozja oraz powstawanie na iglicy wżerów. Często takie uszkodzenia okazują się na tyle poważne, że niemożliwym jest przeprowadzenie regeneracji. Za każdym razem, kiedy wiemy, że pompy wtryskowe nie będą uczestniczyły w intensywnej pracy silnika – należy dokonać odpowiedniego zabezpieczenia wtrysków.

20. Co to jest Bosch Quality Scan?

Wtryskiwacze Common Rail (CRI) i pompy Common Rail (CP) naprawiane w Bosch Diesel Service Matkowski są wyposażone w dodatkową etykietę z numerem ID lub specjalne zatrzaski izolacyjne w przypadku wtryskiwaczy Common Rail do samochodów ciężarowych/użytkowych (CRIN). Etykieta z numerem ID pełni rolę certyfikatu jakości, że zostal naprawiony zgodnie z technologią firmy Bosch.

Naprawa w jakości Bosch Quality Scan oznacza:

  • testy na certyfikowanych urządzeniach
  • profesjonalną obsługę i metody przeprowadzania testów
  • fabryczne wartości testowe oraz części firmy Bosch, czyli gwarancję na wykonaną naprawę
  • przejrzysta struktura wyświetlanych informacji o produkcie – numer ID naprawy, data naprawy, kod IMA czy kontakt do serwisu wykonującego naprawę
  • pewność, że naprawa jest zgodna z wyśrubowanymi specyfikacjami firmy Bosch

21. Dlaczego my?

Po pierwsze – jesteśmy profesjonalnym warsztatem, o doskonałym zapleczu mechanicznym. Posiadamy autoryzacje Bosch Diesel Service oraz Delphi. Nasz warsztat składa się z nowoczesnych stanowisk pracy oraz urządzeń, które pomagają nam w przeprowadzeniu precyzyjnych badań diagnostycznych. Dzięki certyfikowanym sprzętom możemy także poddać pełnej regeneracji wtryski różnych producentów.

Po drugie – regeneracji wtryskiwaczy podejmujemy się od wielu lat – doskonale znamy rynek, na bieżąco śledzimy zmiany zachodzące w budowie tych podzespołów (bardzo często wynikają one ze zmieniających się procedur prawnych i międzynarodowego prawa). Potrafimy więc odpowiedzieć na potrzeby naszych Klientów.

Po trzecie – dbamy o to, by przywrócenie do pełnej sprawności powierzonych nam pomp wtryskowych nie wiązało się z ogromnymi kosztami. Jeżeli możliwa jest regeneracja – zalecamy jej przeprowadzenie. Jeżeli jednak koszty naprawy miałyby przewyższyć zakup nowego podzespołu – konsultujemy taką decyzję z Klientem, przedstawiając mu w pełni wyniki przeprowadzonej przez nas diagnozy sprzętu.